laatste nieuws over de beving - Reisverslag uit Santa Lucía, Costa Rica van jolanda - WaarBenJij.nu laatste nieuws over de beving - Reisverslag uit Santa Lucía, Costa Rica van jolanda - WaarBenJij.nu

laatste nieuws over de beving

Door: jolanda

Blijf op de hoogte en volg jolanda

12 Januari 2009 | Costa Rica, Santa Lucía

Hoi,

Het is verschrikkelijk de beelden op tv en ook vooral omdat we de omgeving goed kennen.
Momenteel zijn er ongeveer 25 doden maar er worden nog verschillende mensen vermist dus dit aantal gaat nog oplopen. Een toeristische atractie genaamd; waterfall gardens is getroffen en er zat een groep toeristen vast tot 24 uur later. Hier waren we overigens 3 weken geleden nog en ben er ook nog met ons mam geweest(herriner je je nog!)
Met helicopters hebben ze ze bevrijd maar blijkt wel een canadees echtpaar nog spoorloos te zijn. Bij de grootste waterval(la paz) vonden ze autos die met het asfalt in het ravijn zijn gevallen en ook daar hebben ze lichamen uitgehaald. Het grootste probleem is de instabiliteit van de aarde daar, bergen en ravijnen en vele huizen en mensen zijn dus begraven door de aardverschuivingen en zand lawines.
Zo ook een soda waar ze 3 dagen later bij konden komen en daar hebben ze 9 doden uitgehaald.
Vreemd ook dat er meer dan 2000 naschokken zijn geconstateerd,wij hebben hier 2 dagen later nog iets van gevoeld maar nu niet meer maar in de zwaarst getroffen zone voelde ze zelfs in de ochtend nog lichte trillingen.
Dit komt waarschijnlijk wel van de vulkaan, door de aardbeving is er een scheur ontstaan in de krater van de vulkaan en nu zijn er gassen die dus ontsnappen en daardoor trillingen veroorzaken De aardbeving zelf had ondanks eerdere berichten niets van doen met de vulkaan.
Er is toch ongelooflijk veel schade aan wegen en verloren huizen. Er is hulp van USA en colombia in de vorm van helicopters.
Ze doen wat ze kunnen maar wie weet wat ze nog vinden!

Een groet vanuit Costa Rica

• 13 Januari 2009 - 13:58

Anton:

Hi Jolanda, ja dat is veel erger geweest dan dat het er op het eerste gezicht uitzag. Vreselijk, dat zo iets gaat gebeuren. Nu een geen vechtende mensen zoals in de Gaza, maar gewoon natuurgeweld. Zeer aangrijpend, zeker als je er zelf pas nog bent geweest.
    Groet, Anton.